torsdag den 26. december 2013

DECEMBER, Genbrug

Dingeling, dingeling og dingeling

Det er lyden af min barndoms jul hos min farmor i Malmø. Man blev helt forhekset, når lysene  tændtes og messingklokkerne sagde 'dingeling', mens englene snurrede rundt. Det er sjovt at englespillene  har fået en renaissance. Jeg begyndte at samle på dem for seks år siden. De er ikke nemme at få fat på (vintage englespil), så det er blevet en ren sport for mig. Familien råber højt når jeg tænder alle fire......



Lidt historie
Det første patent tilhørte Walter Stock fra det tyske legetøjsfirma Adrian & Stock. Da var materialet i tin. Efter 2. Verdenskrig blev det svensk tilvirkede englespil populært i Europa og USA. Nu findes der et hav af forskellige englespil fra firmaet Pluto. Men personligt foretrækker jeg det orginale englespil. Pas på kopierne fra Kina, originalen er i messing. Drømmen er at finde et pragteksemplar fra begyndelsen af 1900- tallet.

Kilde: Wikipedia

Ingen kommentarer:

Send en kommentar