fredag den 22. august 2014

AUGUST, Haven


Her er nogle rødbeder, som jeg har  syltet
Typen stammer fra 1800-tallet og navnet er Beta vulgaris "Chioggia". Det er første gang jeg har succes med at dyrke rødbeder, så jeg er stolt. Men jag har haft dem i min højbed, så det er nok derfor, det er gået så godt!



Det skal du bruge
  • 3 kg små fine rødbeder
  • 1 bid peberrod
LAGE:
  • 1l kogede vand
  • 4-5 dl eddike 
  • 6 dl sukker
  • 5 krydder peberkorn
  • 10 hvide peber
  • 15 nelliker
  • 2 tsk salt
Sådan gør man
Børst rødbederne rene. Læg dem i en gryde, tilsæt vand så rødbederne er dækket og kog rødbederne til de er  bløde. Det tager ca. 20-30 min. Spul bagefter rødbederne, skral dem og læg dem i et syltetøjsglas. Bland lagen, varm den op og hæld blandingen over rødbederne. Striml peberroden over rødbederne og forsegl syltetøjsglasset. 
Lad de syltede rødbeder stå en uge før de spises.  

2 kommentarer:

  1. Jeg har for et par år siden haft de bolsjestribede rødbeder som jeg brugte rå i salat. Det er de også gode til. Jeg fik ikke syltet nogen da jeg troede at striberne ville forsvinde, men de kan jo stadig anes på dine rødbeder.

    SvarSlet
  2. Hej Ole!
    Ja er det ikke fantastiskt! Jeg skal prøve at spise dem rå. Tak for tipset og god weekend

    SvarSlet